Întrebările de interviu reprezintă doar un text enunțat pentru a afla informații în cea mai brută formă. Maturitatea și expertiza fiecărui consultant de recrutare poate face această experiență plăcută, chiar revelatoare și pentru candidat. Scopul lor este de a afla abilitățile, motivațiile și barierele personale uneori greșit generalizate într-un caracterul defensiv sau ofensiv. Faptul că ne simțim deranjați sau plictisiți de anumite întrebări, ar trebui să se întoarcă într-un proces de introspecție despre «ce anume ne-a deranjat» (…întrebarea, atitudinea, contextul…) și cu ce asociem importanța «acelui deranj» (respectiv cine în trecut ne-a făcut să ne simțim la fel și am reacționat în aceeași formă). Indiferent cum decurge interviul poate fi un câștig pentru tine.
1. Unde te vezi peste 5 ani?
Întrebarea poate părea foarte generică și poate cu atât mai mult inutilă. Poți însă afla puterea inițiativei în preluarea propriului drum profesional, curajul și încrederea în a te proiecta pe mai departe. Fiind un plan cu o bătaie atât de lungă, automat ajută să vezi consistența și structura planului, disponibilitatea de a se investi, cât și munca deja depusă în slujba acestui obiectiv personal. Tipul obiectivului te ajută să îți clarifici și lucrurile care te animă în momentul prezent, respectiv criteriile de selecție a priorităților.
2. Ce așteptări salariale ai? Care e venitul minim de care ai nevoie?
Salariul a reprezentat cumva un subiect tabu în multe dintre conversații din diferite contexte, de multe ori evitat, ori folosit în scopuri în care banii aveau «valoare». Ceea ce poate fi explorat este relația pe care o ai cu «banii» și cumva valoarea acestora ca instrument spre anumite experiențe. Poți afla, cum știi să te valorizezi atât pecuniar, însă și cum știi să vezi valoarea procesului de învățare, fie expertiza sau experiența, pe care compania le oferă. Venitul minim poate apărea ca o tentativă mascată de negociere pentru a valida încrederea în «valoarea» oferită și flexibitatea de a negocia perspective de dezvoltare. Însă de cele mai multe ori când apare, bugetul companiei angajator este sub așteptările candidatului.
3. De ce-ți dorești acest job sau de ce vrei să lucrezi pentru această companie?
Așa cum candidatul este curtat în noul job, și compania își dorește să se simtă curtată. Entuziasmul candidatului va fi un indiciu evident, uneori însă înșelător în adjudecarea job-ului. În funcție de maturitatea consultantului va înțelege entuziasmul sub forme diverse, uneori chiar opuse. Uneori este chiar un joc, cu multe orgolii. Maniera în care factorul înțelept îi ajută să se derobeze de acesta și să vadă individualități și complementaritate, procesul va deveni o experiență constructivă pentru ambele părți.
4. De ce ai plecat de ultimul job?
Atunci când ești «rănit», tinzi să ai o atitudine defensivă, mult mai precaută. Vei căuta să eviți conflictele și astfel te lansezi în explorarea naturii conflictuale a candidatului. Eu aș sfătui consultantul să caute indicii despre atitudine și mai puțin latura cancanistică a derulării faptelor care dă «dreptate» unei singure părți. Eu m-aș uita la nivelul personal de asumare și la puterea de a trece peste evenimente.
5. De ce te-am recruta pe tine?
Acesta este o invitație la pledoarie, care necesită structură de discurs sau un natural în exprimare. Nu cred că foarte mulți candidați știu să livreze spontan acel «elevator speech», iar pentru unii chiar nu cred că este în sfera de interes. Cei care însă o vor face sub o forma structurată, livrând argumentele ce arată ascultarea activă și aspectele cheie ale job-ului fac diferența.
6. Care sunt calitățile și defectele tale?
Poate nu este cea mai inspirată formă de a pune întrebarea, însă în principiu este o explorare a conștiinței de sine și a asumării personale prin devoalarea atât a punctelor forte cât și a vulnerabilităților. Și aici aș recomanda urmărirea atitudinii în fața unui proces continuu de învățare și identificarea sistemului defensiv, a barierelor personale care ar putea reprezenta provocări în comunicare. Însă de cele mai multe ori se urmărește brut alinierea cu echipa și valorile companiei.
Articol realizat de Iuliana Leurent, CEO @TempsHR