Deprinderile și importanța responsabilității la nivel de individ și organizație

iulie 3, 2020

Copiii și adolescenții au nevoie de deprinderi durabile pentru a construi un viitor mai bun pentru ei, familile lor și comunitate. Au nevoie de deprinderi pentru a învăța pe întreaga durată a vieții, a securiza munca într-un mod productiv, a avea suficiente informații înainte de a lua o decizie și a se angrena într-un mod pozitiv în comunitățile lor (UNICEF, 2019).

Conform The World Bank, în World Development Report (2019), există patru deprinderi necesare pentru ca individul să obțină succesul în școală, activitate profesională și în viață în general.

  • Deprinderi fundamentale: alfabetizarea și abilitatea de a înțelege numerele sunt esențiale pentru învățarea ulterioară, angajamentul productiv și spiritul civic.
  • Deprinderi și cunoștințele digitale: oferă suport în dezvoltare, permițând folosirea și înțelegerea tehnologiei, căutarea și organizarea informației, crearea și împărtășirea conținutului, colaborarea, comunicarea, acumularea cunoștințelor și rezolvarea problemelor deontologic și în siguranță.
  • Deprinderi transferabile: numite și „soft skills”, „life skills”, „socio-emotional skills” sau „twenty-first-century skills”, permit oamenilor să devină agili în învățare și îi formează în sensul de cetățeni echipați pentru a naviga în provocări de natură personală, socială, academică și economică. Aceste deprinderi includ rezolvarea problemelor, negociere, managementul emoțiilor, emaptie și comunicare.
  • Deprinderi specifice la locul de muncă: numite și „tehnice” sau „vocaționale”, sunt asociate cu ocupații precum contabilitate și inginerie și au rol semnificativ în oferirea suportului pentru tranziția profesională.

În conformitate cu deprinderile menționate, cererea pentru angajații care întreprind sarcini cognitive non-rutiniere, precum cercetarea, a crescut considerabil. Această schimbare se regăsește și în rândul deprinderile cognitive și socio-comportamentale. Autorii raportului anual consideră că există un loc special pentru adaptabilitate, aceasta reprezentând o deprindere cheie în orice tip de activitate.

Adaptabilitatea se referă la capacitatea de a răspunde la circumstanțe neașteptate și de a învăța comportamente noi cu rapiditate. Trăsătura necesită o combinație între deprinderi cognitive (gândire critică, rezolvarea de probleme) și deprinderi socio-comportamentale (curiozitate, creativitate).

Necesitatea de a investi resurse în dobândirea deprinderilor se regăsește și la nivelul organizației. Adaptarea la schimbările din natura muncii cer regândirea contactului social. Se discută frecvent despre noi căi de a investi în oameni, de a îi proteja, indiferent de statusul lor ca angajați. Se încearcă eliminarea discrepanțelor dintre profesii, tipul angajării și poziția din organizație, punându-se accentul pe valori precum echitatea și încrederea. Se face trecerea către mecanisme de depășire a rezistențelor angajatului, utilizându-se strategii precum empatie și suport, ascultare activă, procese conversaționale deschise, participarea și implicarea tuturor membrilor în luarea deciziilor și stabilirea strategiei. Aceste schimbări denotă aspecte cheie care depind de factorul adaptabiltate.

Viziunea companiei are din ce în ce mai multă importanță în funcționalitatea companiei, motiv pentru care deprinderile ce țin de înțelegerea și transmiterea informației au un rol major. Viziunea are rolul de a energiza angajatul, de a oferi un obiectiv comun și motive raționale pentru care prezența lui este relevantă, în lipsa acestor elemente identificarea angajatului cu organizația va fi deformată influențând semnificativ productivitatea, angajamentul, performanța și satisfacția acestuia.

Se estimează că 800 de milioane de copii vor termina școala până în 2030 fără a avea deprinderile de care au nevoie pentru a prospera în secolul 21. Astfel, ține de responsabilitatea noastră să participăm în îmbunătățirea acestui aspect prin trend-urile la care ne promovăm, prin măsurile și reglementările pe care le asumăm și prin atitudinea și abordarea legată de momentul și felul în care vom lua în considerare deprinderile.

Articol realizat de Florea Evelin-Ioana, Marketing Consultant @Temps HR