Odată cu dezvoltarea tehnologiei, interviurile din mediul online au devenit mai convenabile și mai rentabile ca și cost. Interviurile virtuale reduc costurile cu transportul, accelerează procesul de intervievare și oferă angajatorilor ocazia să discute cu candidați de oriunde. Dacă ești în căutare de un nou job, este posibil să fii nevoit să participi la un interviu online.
Așadar, să presupunem ca CV-ul tău a atras atenția unui angajator. Minunat, ai fost chemat la interviu. Însă nu este un interviu obișnuit din cadrul companiei, ci unul pe Zoom sau orice altă platformă video.
Interviul online este diferit față de cel clasic, în persoană, însă nu trebuie să lași acest factor să îți influențeze momentul. Am colectat mai jos o serie de sfaturi care aparțin de ambele părți ale mesei: intervievator și candidat.
În primul rând, trebuie sa te pregătești la fel de bine ca pentru un interviu clasic. Ar trebui să cauți date despre angajator, industrie, produse și realizări. De asemenea, este o idee bună să îți pregătești si câteva întrebări pentru intervievator.
Trebuie să fii punctual. În cazul unui interviu clasic, este de apreciat atunci când ajungi la sediu cu aproximativ 10 minute înainte. Acest sfat se aplică și în cazul interviurilor online, însă are mai multe beneficii, întrucât îți oferă ocazia să îți testezi link-ul pentru conectare, microfonul, camera video și difuzorul.
Un factor foarte important de luat în calcul atunci când ai un interviu online este mediul care te înconjoară. Alege locația interviului cu grija. Microfoanele sunt foarte sensibile, deci nu te instala în spații gălăgioase deoarece există o șansă foarte mare ca intervievatorul să audă ceea ce se petrece în jurul tău, și riști ca toata atenția acestuia să se focuseze pe orice altceva.
Este necesar să iei in considerare fundalul pe care îl vei avea în timpul interviului online. În primul rând, fundalul trebuie sa fie unul profesional, fără obiecte care pot capta atenția intervievatorului. Dacă biroul de acasă nu corespunde cu viziunea ta despre un fundal perfect, te poți orienta către utilizarea unor filtre pe care aplicațiile video le pun la dispoziție.
Atentie la debitul verbal. Interviurile online pot veni însoțite de bruiaje, întreruperi sau microfonul să nu poată percepe în totalitate ceea ce spui. Vorbește clar și nuanțează fiecare cuvant, asigurându-te că intervievatorul înțelege pe deplin ceea ce spui.
Ascultă cu atenție. Uneori, în timpul discuțiilor online este foarte ușor ca aplicația să încetinească procesul audio. Ține cont că poți pierde informații importante datorită acestui factor. Ideal este să asculți ceea ce ți se spune, iar în cazul întrebărilor, o mică pauză este apreciată deoarece minimizeaza șansele să interfereze sunetul ambelor părți.
Un alt factor foarte important pentru interviul online este ținuta. Da, ținuta. Deși pare mult mai important ce porti în partea de sus (o cămașă, o bluză), vreau să te informez ca o ținută office te ajută psihic și te pregătește de experiența interviului în adevăratul sens al cuvântului.
Oferă atenție limbajului corpului. Limbajul corpului în timpul unui interviu poate spune mult despre tine ca și candidat și eventual angajat. Adoptă o poziție corectă, ca atunci când ai fi la un interviu clasic. Foarte important este de reținut și locul în care privești. În cazul inerviului clasic, este mai ușor să privești intervievatorul, însă pe monitor, cel mai indicat este să priveși în cameră. Astfel, intervievatorul va simți că îl urmărești cu atenție și nu ești distras de alte aplicații de pe calculator.
Cu toate că interviul online se desfășoară în lipsa contactului fizic, este esențial să te pregătești și să adopți o atitudine entuziastă ca și în cazul interviului clasic, deoarece deși nu este evident, emoțiile nu întârzie să apară.
Dacă simți că utilizarea tehnologiei este incomodă sau consideri că sunetul microfonului te dezavantajează, tot ce poți face este să exersezi, exersezi și iar să exersezi. Cu cât exersezi mai mult, cu atât vei deveni mai experimentat în ceea ce privește comunicarea în mediul online și vei stăpâni astfel și arta interviului.
Articol realizat de Diana Cocoș, Marketing Specialist @Temps HR