În ciuda contextului actual cauzat de COVID-19, recrutarea rămâne una dintre activitățile elementare ale departamentului de resurse umane. Tendințele nu diferă mult față de cele din 2019, însă în 2020 punem mai mult accent pe experiențe, flexibilitate și inovație. Noi, ca recrutori, ne reinventăm, creăm și mai ales ne adaptăm. Înainte de a adopta trenduri trebuie să dobândim abilitatea de a le prevede pentru a ține pasul cu evoluția tehnologică, digitalizarea și noile generații de candidați.
Noua generație de candidați de pe piața muncii, Generația Z, începe ușor să ne scoată din zona de confort și să fie o provocare pentru angajatori. Aceștia vor fi nevoiți în scurt timp să se adapteze nevoilor lor specifice. Sunt candidații născuți după anul 1996, ceea ce înseamnă că unii dintre ei au început deja să lucreze. Li se mai spune iGeneration, Post-Mileniali sau Nativi Digitali și ceea ce îi face diferiți de generatiile anterioare este, de la sine înțeles, faptul că au avut acces la tehnologie încă din primii ani de formare deoarece tehnologia joacă un rol esențial în viața lor. Este o generație independentă și adaptabilă, motivată de flexibilitate și contribuție personală, care caută la un job experiențe autentice și care va avea un impact pozitiv asupra evoluției pieței muncii.
Recrutorii vor fi nevoiți să aducă modalități inovatoare de a-i atrage, iar companiile vor trebui să acorde o atenție sporită brandului de angajator. Pentru că aceștia pun accent pe transparență și autenticitate, testimonialele și recenziile angajaților sau turul virtual al companiei pot reprezenta metode eficiente de a atrage acești candidați. Gamificarea procesului de recrutare reprezintă una dintre practicile inovative în activitatea de HR. Recrutarea cu ajutorul activităților, prin expunerea testelor pentru candidați sub forma unor jocuri, poate reprezenta o experiență de recrutare inedită și atractivă.
Procesul de recrutare va trebui să țină pasul cu schimbările tehnologice deoarece digitalizarea și automatizarea devin esențiale pentru gestionarea cu succes a întregului proces. Interviurile de angajare s-au mutat în spațiul online pentru că această metodă are avantajul de a scurta procesele de recrutare, oferind mai multă flexibilitate, atât candidaților, cât și companiilor. Rețelele de socializare au devenit noile site-uri de recrutare pentru milleniali și generația Z; Facebook, LinkedIn, chiar și Instagram sunt folosite din ce în ce mai mult de recrutori pentru atragerea talentelor.
Automatizarea ne va permite să identificăm cei mai potriviți candidați și să gestionăm cu rapiditate multiplele surse. Printre avantaje regăsim: accelerarea procesului de selecție, reducerea timpului și costurilor procesului de recrutare de angajare și implicit, reducerea volumului de muncă. Candidații generației Z sunt obisnuiți să folosească aplicații mobile în activitatea zilnică, așa că nu ne suprinde faptul că unele companii lucrează deja la soluții de recrutare în această formulă, bazate pe teste interactive, susținute cu ajutorului aplicațiilor. Acestea selectează candidații pe baza unor matrici precum compentențe, angajament sau activitatea recentă. Pot face o evaluare a candidatului din punct de vedere tehnic, pe baza unor interviuri prestabilite, însă nu vor lua în calcul aspectele comportamentale și de inteligență emoțională. O aplicație mobilă prin care candidatii aplică pentru job, susțin interviuri standard online și se programează singuri la interviu, consultând agenda recruitorului, poate eficientiza semnificativ activitatea. Nici roboții de recrutare sau chatbots nu ne sunt străini; asistenții virtuali fac deja parte din strategiile de marketing, dar au început treptat să fie folositi și ca tool-uri pentru procesului de recrutare.
Flexibilitatea este motivația millenialilor și a generației Z, care vor reprezenta 75% din forța de muncă până în 2025. Companiile încep sa devină conștiente de faptul că fiecare persoană are modul ei de lucru și să structureze un program de lucru flexibil. Unii sunt foarte productivi când lucrează de acasă, alții reușesc să se concentreze mai mult dimineața foarte devreme sau seara târziu. De asemenea, work from home va căpăta tot mai mult teren. Cu timpul, companiile vor fi nevoite să țină cont de acest aspect în retenția candidaților și vor apela la diferite soluții digitale pentru realizarea pontajului de la distanță, prin aplicații în cloud, accesibile de oriunde și de pe orice dispozitiv. Vor apărea din ce în ce mai multe companii care vor pune accent mai puțin pe contorizarea orelor de lucru și mai degrabă pe realizarea KPI-lor.
Un aspect esențial pentru generația Z, este să aibă un plan de carieră coerent și transparent. Sunt atenți la oportunități de creștere și de avansare în carieră pe care le oferă compania, iar programele de training sunt esențiale. Conținuțul interactiv este un factor cheie nu doar atunci când vine vorba despre soluții noi de training, ci chiar de la începutul procesului de recrutare, până la procesul de onboarding. Onboardingul va deveni virtual, fiind reprezentat printr-un tur rapid al companiei prin realitatea augmentată, vizitând zonele de lucru și cunoscând membrii organizației.
Preocuparea pentru starea de bine a angajatului este o altă tendință, iar lista de beneficii se extinde de la an la an. Pachetele de beneficii care includ asigurări private de sănătate sau viață sau abonamente la săli de gimnastică devin o normalitate pentru angajați. Prin urmare, companiile se reinventează și caută soluții de wellness personalizat pentru angajați.
Modul în care facem recrutarea s-a schimbat fundamental în ultimii ani. 2020 pune mai mult accent pe oameni, pe călătoria și experiența lor personalizată în companie. De la aplicații la platforme de socializare, recrutorul va trebui să se adapteze, să țină pasul cu tehnologia și să identifice singur rețeta personalizată pentru recrutarea și retenția noilor generații de candidați.
Articol realizat de Alina Neagu, Recruitment Consultant @Temps HR