Omul potrivit pentru industria potrivită. Misiune imposibilă?

septembrie 3, 2020

Adevărul este că fiecare industrie în parte vine la pachet cu avantajele și provocările ei. Vorbind de o industrie în continuă dezvoltare, imbold-ul contextului actual asupra IT-ului a adus o schimbare atât în piața de candidați, cât și în perspectivele angajatorilor asupra cerințelor și a profilurilor căutate.

Recrutarea după un model clasic este depășită, acum este vital să înțelegi cu adevărat nevoile candidatului, îngrijorările, cerințele și întrebările ce vin odată cu o propunere de schimbare a job-ului. Totodată JD-ul, descrierea unui profil perfect a candidatului oferit de către client, trebuie ancorat în realitatea pieței actuale, iar în acest punct se face diferențierea dintre un simplu recruiter și un consultant.

Un consultant aduce expertiză asupra capacităților pieței, asupra așteptărilor candidaților când vine vorba despre un nou loc de muncă, vine cu sugestii și recomandări potrivite, ce pot să fie puse în aplicare de către client pentru a eficientiza procesul, a forma o legătură reală cu angajatorul și a ajunge în final la un rezultat pozitiv pe termen lung, mulțumitor de ambele părți.

Situația problematică ține de faptul că de multe ori tindem să pierdem din vedere bucuria pe care ți-o oferă întreaga experiență, tindem să ne concentram mai degrabă pe candidatul X la clientul Y, candidatul Z la clientul N, astfel totul se rezumă în final la niște „plasări cu deadline”. În realitate, este vorba despre viața profesională a unui om, un om care într-o zi ai putea să fii tu sau aș putea să fiu eu.

Ia o pauză! Căutarea alertă și alegerea obsesivă a candidatului perfect trebuie să fie moderată. Bucură-te de fiecare mesaj pe care îl dai, de fiecare discuție pe care o porți, fii curios, dorește-ți să descoperi mai mult, pune întrebări relevante, recomandă din propria experiență și din materialele prin care te documentezi, căci la finalul zilei, poți să realizezi cele mai faine insight-uri în momentul în care treci de această barieră și disperare de a închide un rol. Sunt un profesionist orientat 100% către rezultat și pragmatic, însă am înțeles că nu închiderea înseamnă totul, se poate și altfel.

Povestind despre trend-urile pieței, unde IT-iști conduceau cu grație, ofertele băteau la ușă una după alta, companiile se luptau între ele cu cele mai faine beneficii și salarii atrăgătoare. Nimic în neregulă în acest sens, o astfel de competiție este necesară în piața muncii și este important să creezi cele mai bune condiții pentru angajații tăi, dar în această luptă, se pierd din vedere alte aspecte multe prea importante, aspecte ce nu țin de salariu, bonusuri și avantaje.

Mă încântă acum să asist și să particip activ într-o piață unde candidații pun mai mult accent pe contextul actual, stabilitate și flexibilitate, proiectele atrăgătoare, oportunități pentru viitor alături de companie și pe planul și valorile acesteia. Mă bucur să văd o abordare diferită a candidaților chiar dacă aceasta vine la pachet uneori cu o provacare în plus pentru recruiteri, aceea de a-i ajuta să treacă de anumite bariere, temeri și insecurități. Totuși vedem și partea plină a paharului: implicarea candidaților pe parcursul unui proces de recrutare crește considerabil.

Pe cealaltă parte, ideea recrutării pe baza de „upskilling” se resimte tot mai mult în strategia de angajare a companiilor. Un lucru prielnic pentru piață, angajatorii aleg să investească, să pună la dispoziție training-uri interne cu scopul de dezvolta noi abilități și competențe, atât pentru juniorii cu potențial, cât și pentru programatorii care își doresc noi specializări.

Un gând de final, este de fapt o întrebare foarte prețioasă pe care mi-o adresez în momentele acelea în care sunt doar eu cu mine: „Ce fac eu diferit?” sau „Care este touch-ul meu personal?”. Autenticitatea este o valoare adăugată indiferent de context. Acest lucru mă aduce cu gândul la unul din training-urile la care am participat la începutul carierei de recruiter în care responsabilul cu activitatea ne spunea cât de important este mindset-ul pe care îl avem și pozitionarea noastră. Și încă un aspect ce a rămas în mintea mea până în prezent și mi-ar face plăcere să îl împărtășesc cu voi: „Noi nu îi ajutăm să își schimbe locul de muncă, noi schimbăm destine”.

Articol realizat de Ioana Groșeanu, IT Recruitment Lead @Temps HR